Kreatief werken met jongeren

Verslag kinderdriedaase (zaterdagavond)

Tijd om te koloniseren!

Nadat we het gebied verkenden is onze opdracht duidelijk: we moeten het koloniseren. We moeten straten aanleggen, grondstoffen ontginnen, kleine nederzettingen bouwen, enkel zo kunnen we dit land volledig onderzoeken en hier overleven. Er er wat ruzie tussen Anders, Lester en Massimiliano. Elk hebben ze een eigen mening over de bouwstijl die onze gemeenschap moet hebben en hoe onze beschaving er precies moet uit zien. Gelukkig houdt Esperanza het hoofd koel en bedenkt ze snel een oplossing. We maken een maquette van het terrein op kleinere schaal, zodat we hierop kunnen verdelen welk gebied aan wie toebehoort. Degene die het grootste rijk uitbouwt op dit speelveld, zal mogen bepalen hoe ons rijk er in het echt zal uitzien.

We delen ons op in twaalf teams en zullen onderling strijden om het best uitgebouwde rijk! Daarnaast strijden we ook met 4 teams als gemeenschap om een zo groot mogelijk gebied te veroveren. Iedere team heeft dus twee doelen: de eigen beschaving zo goed mogelijk uitbouwen en samen met andere teams een zo groot mogelijk gebied veroveren. Op het speelveld krijgt elk team een dorp waardoor ze toegang krijgen tot één grondstof. Die grondstoffen - hout, glas, steen, graan en water – hebben we nodig om een beschaving uit te bouwen. We kunnen wegen, dorpen en steden bouwen om gebied te veroveren en meer grondstoffen te genereren. Met zwaarden kunnen we de dorpen en steden van tegenstanders vernietigen, maar met een beschermingsvlag kunnen we onze eigen dorpen en steden beschermen. We kunnen ook op missie gaan om verre gebieden te verkennen of om voordelen op te bouwen! Zo kunnen we naar de goudmijn waar je goud kan winnen, dit goud kan je als eender welke grondstof inzetten. Je kan ook een missie uitvoeren bij de stam! Als je slaagt in deze missie kan je een universiteit bouwen in je gebied! Als je slaagt in de missie van de landbouwers kan je superoogsten binnen halen en als je succesvol een hevige strijd aangaat krijg je zwaarden om andere teams aan te vallen. In de laatste missie maak je kennis met zwarte magie. Slaag je in deze missie dan ontvang je een goddelijke magiekaart verdienen. Daarmee kan je een zondvloed laten plaatsvinden, waardoor één oogst voor iedereen mislukt, behalve voor jezelf.
Al snel bouwen alle teams een gemeenschap uit, maar van koloniseren krijg je honger. We verlaten even onze maquette om een vieruurtje te eten in onze onderzoeksbasis. Wat we daar vaststellen is een beetje raar, de onderzoeksbasis lijkt helemaal overhoop gehaald, maar niemand weet hoe dat komt of kan. We keren terug naar de maquette om te bepalen wie de uiteindelijke winnaar is maar wat we daar vaststellen is héél raar... alles is gesaboteerd, onze dorpen en steden zijn vernietigd. Wie heeft dit gedaan? Massimiliano ontbreekt in ons gezelschap, hij zal wel de schuldige zijn! Als we hem confronteren met deze feiten reageert hij zeer explosief en woedend. Waarom reageert hij zo? En als hij het niet heeft gedaan, wie dan wel?

Daar komt nog eens bij dat we tijdens de missie een aantal vreemde voorwerpen vonden. Esperanza, Ludwig en Victoria denken dat nader onderzoek ons misschien meer kan vertellen over Aztilan. We verdelen ons in zes onderzoeksteams om de zes vreemde voorwerpen verder te onderzoeken.
's Avonds zijn we nog steeds in de war, maar bovenal uitgeput van deze zware dag. We besluiten het rustiger aan te doen en in het boek van de geschiedkundige de voorgeschiedenis van onze gemeenschap, de ontdekkingsreizigers, te lezen. Na dit verhaal, kruipen we onder de lakens. Benieuwd welke avonturen ons morgen te wachten staan!